نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
7851
-
الف
+

«نیکی کریمی» از «عروس» تا «کیمیا» + بیوگرافی

در این گزارش با «نیکی کریمی» هنرپیشه، کارگردان، مترجم و عکاس ایرانی بیشتر آشنا خواهید شد.

به گزارش آی فیلم 2 ، «نیکی کریمی» هنرپیشه، کارگردان، مترجم و عکاس ایرانی متولد ۱۹ عقرب(آبان) ۱۳۵۰ خورشیدی در تهران است.

«نیکی کریمی» اصالتاً تفرشی است و از دوران مکتب بازی در گروه‌های کوچک تیاتر را آغاز کرد.

وی نخستین تجربه سینمایی‌اش را در سال ۱۳۶۸ در فلم «وسوسه» به کارگردانی «جمشید حیدری» به دست آورد. اما نخستین حضور جدی‌ وی در سینما را می‌توان در فلم «عروس» به کارگردانی «بهروز افخمی» در سال ۱۳۶۹ دانست.

«نیکی کریمی» در سال 1369 در فلم «عروس» کرکتر دختر پولداری به نام «مهین» را بازی کرد که جوانی به نام «حمید» که شغل و درآمد مناسبی ندارد عاشق او می شود. پدر مهین به خاطر وضع مالی حمید به خواستگاری او جواب منفی می‌دهد ولی حمید کوتاه نمی آید و ...

نیکی کریمی در سال ۱۳۷۱ بازی وی در فلم «سارا» توانست برایش جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره‌های سن سباستین و نانت را به ارمغان بیاورد.

داستان این فلم درباره به زن جوانی به نام «سارا(نیكی كریمی)» است كه برای تامین هزینه شفاخانه شوهر بیمارش، حسام (امین تارخ)، بدون اطلاع او، از همكارش پول قرض می‌كند و در عوض سفته با جعل امضای حسام می‌دهد و شبانه به دور از چشم همسرش كار می‌كند تا این قرض را پس دهد...

«نیکی کریمی» در سال 1373 در فلم سینمایی «پری» ساخته «داریوش مهرجویی» در نقش دختری به نام «پری» حضور یافت.

پری که دانشجوی ادبیات است با خواندن کتاب کوچکی درباره سلوک عارفِ گم‌نامی در قرن پنجم دچار تحولات فکری می‌شود و برادر بزرگتر او تلاش می‌کند تا او را از این پریشانی برهاند.

بازی «نیکی کریمی» در این فلم که اقتباسی از کتاب «فرنی و زویی» اثر سلینجر بود، مورد توجه قرار گرفت و او برای بار سوم در جشنواره فلم فجر نامزد سیمرغ بلورین شد.

«بوی پیراهن یوسف» در سال 1374 از آثار سینمایی پربیننده بانو کریمی بود که وی در این فلم در نقش «شیرین» ظاهر شد.

«شیرین» دختری است که برای یافتن برادرش خسرو از اروپا به ایران آمده است؛ خسرو در جنگ مفقودالاثر شده و حالا که اسرای ایرانی آزاد شده‌اند، شیرین امیدوار است که خسرو در میان آن ها باشد...

بانو کریمی در سال 1379 در فلم سینمایی «دختران انتظار» ساخته «رحمان رضایی» به ایفای نقش پرداخت.

بانو کریمی در این فلم کرکتر دختری به نام «روشنک» را بازی می کند که پسری به نام «سعید مسرور» دانشجوی رشته طبابت برای پرداخت قرض خود ناچار می‌شود، با روشنک ازدواج صوری انجام دهد تا بتواند از وام ازدواج بهره‌مند شود. از طرفی دیگر دختری به نام شراره به سعید علاقمند شده و...

«مرگ ماهی» ساخته «سیدروح الله حجازی» در سال 1395 از جمله آخرین آثار سینمایی است که با بازی بانو کریمی از رسانه ملی ایران نشر شده است.

داستان این فلم درباره مادری‌ است که پس از مرگش، فرزندان او به خانه‌اش می‌آیند و از طریق پرستار مادر متوجه می‌شوند که وصیت کرده که سه روز پس از مرگش او را به خاک بسپارند. فرزندان بر سر عمل به وصيت دچار اختلافاتی می‌شوند و پس از دو روز متوجه می‌شوند مادرشان نصف اموال و زمين هايش را و همچنين خانه اش را به نام پرستار خود کرده است و...

«نیکی کریمی» در سال ۱۳۸۱ در 2 فلم «دیوانه‌ای از قفس پرید» به کارگردانی «احمدرضا معتمدی» و «واکنش پنجم» به کارگردانی «تهمینه میلانی» بازی کرد که به خاطر بازی در این دو فلم جایزه سیمرغ بلورین جشنواره فجر را گرفت.

وی در سال ۱۳۸۶ به عنوان یکی از داوران بخش فلم های کوتاه جشنواره کن انتخاب شد و در کنار «دومینیک مال» از فرانسه، «دبورا نادلمن لاندیس» از امریکا و «جین ماری گوستاو لوکلوزیو» از فرانسه، به داوری فلم های این بخش از جشنواره پرداخت. 

«نیکی کریمی» نخستین بار با سریال «زندگی» ساخته «محمدرضا اعلامی» در سال 1374 وارد تلویزیون شد و بعد از مدت ها دوری با سریال «کیمیا» دوباره به قاب تلویزیون بازگشت.

سریال تلویزیونی «کیمیا» به‌کارگردانی «جواد افشار» در سال 1394 تولید شد. 

در این سریال «نیکی کریمی» کرکتر «محبوبه» زنی را بازی می کند که در روزهای پر التهاب سال 57 که  ایران آبستن حوادثی بزرگ است چاره ای جز اعتماد به پلان های شوهرش ندارد. خانه آنها توسط اهالی محل شناسایی شده و محبوبه به ناچار به خانه مادرش پناه برده است.

شهرام یکی از مقامات بلند پایه امنیتی است که در مواجهه با حوادث انقلاب، چاره را در فرار می بیند و پیش از آن قصد دارد محبوبه را که باردار است، به جای امنی در خارج از کشور منتقل نماید اما...

«نیکی کریمی» همچنین در زمینه عکاسی نیز فعالیت دارد. وی تاکنون چندین نمایشگاه عکس از کارهای خود، برگزار کرده‌است. وی تاکنون سبک‌های مختلف عکاسی همچون پرتره و… را تجربه کرده ولی عکاسی از طبیعت در آثار او چشمگیرتر است.

از جمله آثاری که بانو کریمی کارگردانی کرده است می توان به شیفت شب (1393)، روزی روزگاری فوتبال (1391)، سوت پایان (1389)، چند روز بعد (1385) و یک شب (1383) اشاره کرد.

ربوده شده (۱۳۹۴)، چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت (۱۳۹۳)، تمشک (۱۳۹۲)، زندگی جای دیگری است (۱۳۹۲)، لاله (۱۳۹۲)، بشارت به یک شهروند،هزاره سوم (۱۳۹۱)، تلفن همراه رئیس‌جمهور (۱۳۹۰)، سلام بر عشق (۱۳۸۸) شکلات داغ (۱۳۸۸) همبازی (۱۳۸۸)، دو خواهر (۱۳۸۷)، شبانه روز (۱۳۸۷)، محاکمه در خیابان (۱۳۸۷)، زن‌ها فرشته‌اند (۱۳۸۶)، بر باد رفته (۱۳۸۴) و ... از جمله فلم های سینمایی است که وی در آن ها نقش آفرینی کرده است.

بانو کریمی سال گذشته به عنوان تنها فلمساز زن در جشنواره فلم فجر با فلم «آتابای» که خود کارگردان و تهیه کننده آن نیز بود، حضور داشت.

داستان این فلم درباره شخصی است به نام «آتابای»است  که ۴۰ سال دارد و همراه پدر و خواهرزاده‌اش زندگی می‌کنند.

او سال‌ها پیش، دانشجوی معماری در دانشگاه تهران بوده و یک سال مانده به فارغ‌ شدن از تحصیل، به علت مشکلات روحی ناشی از عشق نافرجام به هم دانشگاهی‌اش، دانشگاه را رها کرده و به زادگاه خود بازگشته است.

«هادی حجازی‌فر»، «جواد عزتی»، «سحر دولتشاهی»، «دانیال نوروش»، «یوسفعلی دریادل» و «مه‌لقا می‌نوش» بازیگران اصلی «آتابای» این فلم سینمایی می باشند.

گفتنی است که سریال «کیمیا» با بازی بانو کریمی هر روز ساعت 21 به وقت تهران و کابل و ساعت 21:30 به وقت دوشنبه تاجیسکتان از شبکه آی فیلم 2 نشر می شود.

بیشتر بخوانید:

دانلود سریال «کیمیا» 

م ح

نظر شما
ارسال نظر